Utbud

Olympic lifting / barbell

Med gott om anpassad yta samt utrustning från Eleiko erbjuder vi möjlighet att träna de olympiska lyften ryck och stöt i en säker och motiverande miljö.

CrossFit

CrossFit är ett styrke- och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet.

Powerlifting / Styrkelyft

Styrkelyft är en idrott som innefattar tre delmoment: knäböj, bänkpress och marklyft.

Gymnastics

Gymnastik är en sport som bygger på olika akrobatiska övningar och kräver en kombination av extrem styrka, flexibilitet och god kroppsuppfattning.

Open Gym

Parallellt med schemalagda aktiviteter erbjuder vi tillgång till ytan avsett för att kunna träna när man vill, även när det pågår pass.

Strongman

På dessa pass hämtar vi inspiration från klassisk Strongman-träning men förenklar det så att alla kan vara med.



Övrigt utbud

Personlig Träning & PT Duo

Öka motivationen och ta din träning till en ny nivå tillsammans med en av våra duktiga coacher!

Kurser & Utbildningar

Läs på om kommande utbildningar och certifieringar som kommer hållas i Vagnhallen Crossfits lokaler.

Kostrådgivning

Du kan påverka din träning mycket genom maten. Vi erbjuder möjlighet att träffa vår legitimerade dietist.

Friskvårdsmassage

Ont i musklerna?
Stel i kroppen?
Behöver du avslappning?

Företag & friskvård

Intresserade av en arbetsplats med bättre sammanhållning, färre sjukdagar, ökad produktivitet samt gladare anställda?

Individuell Programmering

Önskas en personlig programmering för antingen CrossFit eller tyngdlyftning för att snabbare nå dina mål?

Tyngdlyftning är en olympisk gren och var med på det olympiska programmet när de moderna spelen startade 1896 i Aten. Olympiska lyft och dess kompletterande övningar tränar kroppen i alla dess rörelseplan och tillhör den mest funktionella träningen. Den ställer väldigt höga krav på styrka, explosivitet, teknik och rörlighet.

De två disciplinerna man tävlar i är:
Ryck - stången lyfts med bägge armar i ett moment från golvet till sträckta armar.
Stöt - är ett tvåmomentslyft, först lyfts stången med bägge armar från golvet till axlarna/bröstet, därefter knuffas eller stöts stången upp på sträckta armar.

Den stora skillnaden ligger alltså i att lyftaren i stöt "mellanlandar" med skivstången på axlarna, reser sig upp och sedan stöter upp stången på raka armar, medan man i ryck drar upp skivstången från höfthöjd direkt till raka armar och därefter reser sig.

Dessa lyft är en stor och viktig del i CrossFit-träningen så på våra speciella skivstångspass tränar vi uteslutande på dessa lyft i olika former, kombinationer och intensitet.

....

...

Gymnastiken hos Vagnhallen går efter konceptet "Gymnastics for sport" och handlar i grund och botten om att lära att använda sin kropp på olika sätt för att öka sin styrka, smidighet och koordination som sedan kan föras över till CrossFit och givetvis andra sporter.

Push ups, handstående, pull ups i ringar och muscle ups är bara några av momenten vi kommer lära ut. Med coaching på absoluta toppnivå i form av bland andra Patrik Hagelin, kan vi garantera att du kommer lära dig någonting nytt under våra gymnastikpass.

Oavsett målsättning eller tidigare träningserfarenhet kan du tillsammans med någon av våra duktiga coacher få hjälp med det du önskar. Det kan vara allt från att vilja bli bättre på en specifik övning till att få långsiktig hjälp och coaching med tex viktnedgång eller ökad styrka. Vi hjälper dig med programmering, målsättning, motivation och teknik för att föra din träning framåt och bidra till ditt välmående.

PT Duo är för er som vill träna tillsammans, två och två, med en av våra coacher. Detta är annars precis som en vanlig PT-timme och fokus läggs på det ni önskar. Kontakta oss gärna per mail eller kom ner och prata med oss i boxen om ni har några frågor eller vill veta mer.

Se våra priser för Personlig Träning

Vagnhallen CrossFit anordnar och står kontinuerligt som värdar för ett antal workshops, utbildningar och certifieringar.

Håll koll på nyhetssidan, samt på Facebooksidan: facebook.com/vagnhallenCF för info om kommande evenemang.

Oavsett om du planerar att tävla i CrossFit eller ej (eller någon annan sport för den delen) kan en individanpassad programmering som är utformad efter dig, dina behov och mål, komma till stor nytta. Detta för att optimera din träning och ge dig bästa möjligheten till utveckling.

Kontakta oss vid intresse och/eller prisförfrågan.

Massage är ett bra komplement till träning och tävling. Utöver att verka lugnande och avkopplande kan massagen förebygga muskulära skador, förkorta läkningsprocesser samt vara en del av återhämtningen efter hårda träningspass och tävlingar. Behandlingen kan skräddarsys för att passa den enskilda individen.

Ladda ner vårt senaste erbjudande här (pdf).

Ett seriöst friskvårdsprogram kan vara det som behövs. Vi erbjuder att hjälpa er med allt från ett enstaka event till en långsiktig satsning för att hjälpa ert företag att nå era mål.

Vi erbjuder bland annat utbildning och instruktion i funktionell träning, anpassad efter era förutsättningar. Regelbundna, tränarledda fyspass för hela personalen där vi peppar och instruerar hela gruppen i roliga och intensiva CrossFit-pass.
Vi är flexibla med tider och passen kan genomföras både i vår anläggning och på plats hos er.

Antal deltagare: 8-30 personer
Kontakta oss för offert!

Om ni som lag vill förbättra er fysik för att kunna prestera bättre i er specifika idrott så kan vi hjälpa er att nå era mål snabbare och effektivare.

Vi har god erfarenhet i att träna upp den generella fysiken hos personer med olika idrottsbakgrund. Vi hjälper er att bli mer explosiva, snabbare, starkare och få bättre uthållighet. Metoderna vi använder är från samma princip som CrossFit. Olympiska lyft, kettlebells, gymnastik och mobilitet. Vi har gott om plats för att kunna ta in hela klasser eller lag upp till 40 personer. Vi är flexibla med tider och passen kan genomföras både i vår anläggning och på plats hos er.

Kontakta oss för mer information.

Styrkelyft är en idrott som innefattar tre delmoment: knäböj, bänkpress och marklyft. Den föddes i USA på 50-talet och kom till Sverige i slutet av 60-talet. Den första SM-tävlingen arrangerades på 70-talet. Sverige har en lång och stark tradition inom idrotten med massor av VM-guld genom åren.

Vid knäböj vilar en skivstång på en ställning i axelhöjd. lyftaren lyfter av stången från ställningen med stången vilandes på skuldrorna samt med handgrepp om stången. på domarens signal böjer lyftaren knäna och höften tills lårets övre muskelfäste är lägre än knäts högsta punkt. därefter pressar lyftaren tillbaka stången utan sänkning till upprättstående utgångsläge. på domarens signal lägger lyftaren tillbaka stången på ställningen.

bänkpress går ut på att man ligger på rygg på en plan bänk med bägge fötterna i golvet. man greppar en skivstång som ligger på en ställning vid huvudänden och lyfter ut den från ställningen. på signal från domaren sänks skivstången mot bröstet där den skall ligga still, varpå domaren ger signal att stången får pressas. stången pressas sedan rakt uppåt tills armarna är fullt utsträckta utan att sänkas under lyftet. därefter ger domaren signal att stången skall läggas tillbaks på ställningen. för godkänt lyft får fötter, rumpa, axlar och huvud ej lyftas />flyttas under lyftet.

I marklyft ligger en skivstång med vikter på golvet. det finns två huvudstilar i detta moment, sumo (bred fotställning) och klassisk (smal fotställning). stången lyfts framför kroppen med båda händerna greppade om stången utan sänkning tills lyftaren är helt uppsträckt med raka ben och rak rygg. det är ej tillåtet att underlätta lyftet genom att skjuta under låren />knäna. På domarens signal sänker man sedan stången till golvet igen.

Vi vill kunna maximera värdet för våra medlemmar när det gäller tillgänglighet till träning. Därför erbjuds våra medlemmar alltid möjligheten att kunna träna även om en klass blir fullbokad eller om våra medlemmar vill träna på tider som passar dom själva. Parallellt med schemalagda aktiviteter erbjuder vi därför alltid ”Open Gym”.

Ca. 250 m2 är avskilt från pass-ytan och där har man tillgång till all utrustning som behövs för att köra sin egna programmering eller för att finslipa någon specifik teknik.

Strongman är en disciplin inom kraftsport som fokuserar på funktionell styrka. Det handlar mycket om att man utsätter kroppen för yttre belastning som liknar rörelser i vardagen. Jämfört med traditionell styrketräning så är alla rörelser inom strongman otroligt unika och det är t ex svårt att efterlikna ett däckvält med en skivstång. strongman låter kanske hårt men är inte endast för den som vill bli råstark utan även för den som vill bli starkare och smidigare i kroppen samt enklare klara av vardagens utmaningar, som kan vara i form av att bära de tunga matkassarna från bilen till dörren.

På våra strongmanpass hämtar vi inspiration från klassisk Strongman-träning men förenklar det så att alla kan vara med. Fokus ligger på råstyrka och som alla andra pass går det att anpassa nivån efter sig själv. Det handlar om allt från att lyfta sandsäckar och stenar till att välta däck, slå med slägga och putta släde.

Vad du äter och när i förhållande till träning är av stor betydelse för alla atleter. Det påverkar både din träningsanpassning och dina resultat. Hos oss kan du träffa dietister som hjälper dig med en personligt anpassad diet.

Ladda ner vårt senaste erbjudande här (pdf).

Laddar...